Veren, vleugels en glitter! Is ‘less is more’ nog altijd het adagium in het hedendaags circus, dan schudt House of Circus dat eens duchtig op. Hayden en Iconnee brengen first class drag en organiseren samen met een resem artiesten een ‘Queer Night’ op festival Circolo.
Het is nog niet eens zo lang geleden dat de verleidelijke kortgerokte assistente werd doorgezaagd door de goochelaar en de stoere patser de tandpastaglimlachende trapeziste opving in zijn krachtige armen terwijl de clown zelden als vrouw de grappigste in de piste was. Gelukkig zijn we in een tijdsgewricht beland waar gender in al haar/zijn/hun kleuren en schakeringen meer en meer omarmd wordt, en graag gefêteerd. Afgelopen festivaleditie van Smells Like Circus in Gent stond al in het teken van queer circus met onder meer gesmaakte voorstellingen als Cuir en de passage van gay icoon Peaches, nu geeft ook het circusfestival Circolo in Tilburg de LBGTQ+ community een podium met Nick van der Heyden (artiestennaam Hayden) en Germain Charlat (artiestennaam Iconnee) als hosts.
More is more
Nick studeerde in 2014 af in ACaPA binnen de discipline handbalanceren, Germain rondde er vorig jaar zijn studies af en is gespecialiseerd in trapeze en clownerie, maar waar ze elkaar in vonden is de gedeelde liefde voor drag en circus. “Toen ik vier was, zag ik op een camping tijdens vakantie mijn eerste circusvoorstelling. Het was de typische traditionele tent met alle kostuums en glitter erbij,” vertelt Nick. “De magie, het gevoel een wereld te betreden waar al het onmogelijke mogelijk is… Toen al wist ik: in deze wereld wil ik graag toeven.” Als kind volgde Nick les bij Circus Elleboog in Amsterdam, om later aan de circushogeschool in Tilburg te studeren. Maar ergens diep vanbinnen bleef nog die kinderdroom.
“Ik ben afgestudeerd in de nog altijd geldende smaak in hedendaags circus. Het idee van soberheid, de dissectie van het ambacht en back to the basics. Daarnaast trad ik zelf al enkele jaren als drag op, maar het is pas toen ik Germain ontmoette dat we de combinatie met drag en circus hebben gemaakt en dat voelt heel bevrijdend.” Beide genres delen een geschiedenis in het circuit van de cabarets, maar ook in het heden. “De openheid die er nu heerst in circus om over het muurtje te kijken naar theater, dans, performance en andere kunsten is ook aan de hand in de dragtraditie die meer en anders ingang krijgt dan in het vroegere besloten clubcircuit.”
“Tegelijk stelt de mix met drag en circus ons ook voor praktische beperkingen die we graag counteren. De technische uitdaging om in vol ornaat met veren en kostuum een handenstand uit te voeren bijvoorbeeld,” lacht Nick. “Maar ook hoe we met onze karakters iets willen vertellen.” Nicks artiestennaam Hayden refereert naar zijn familienaam van der Heyden. Een naam die uniseks klinkt en niet gelinkt aan een bepaalde karaktertrek, een veelzijdigheid die Nick belangrijk vindt. Germain noemt zichzelf Iconnee, niet alleen verwijzend naar de iconische modester die zijn persona wil zijn op het podium maar ook naar de andere circuskant van Germain, de klunzige clown (Engels I: ik, Frans conne: dom) die hij vertolkt.
Krachtige kwetsbaarheid
Maar wat trekt hen nu zo aan in het crossdressing. Gaat het om het spel? Iemand anders worden? Of – misschien nog meer – zichzelf worden? “Het heeft niets te maken met zelf een vrouw te willen zijn,” zegt Nick. “Wel gaat het om de aantrekkingskracht en de bewondering die ik koester voor krachtige vrouwen en die ik zo wil veruiterlijken op scène. Ik heb altijd opgekeken naar figuren als een Frida Kahlo, een Grace Jones of Nina Simone en de wijze waarop zij hun vrouwelijkheid inzetten op een krachtige, hyperpersoonlijke manier.”
Voor Germain ligt het anders, of misschien genuanceerder. Voor hem zit de kracht van crossdressing net in de mogelijkheid om kwetsbaar te kunnen zijn. “Dingen die ik niet kan doen als mannelijk persona, kan ik wel als Iconnee. Ik verberg me niet via mijn personage maar stel mezelf net open. Hoe meer kostuum, hoe naakter ik me eigenlijk toon. Het gaat dus niet om het faken van een emotie, maar net heel echt daarin durven zijn. Dat kan psychologisch en emotioneel zwaar wegen. Een manier om je daarvan te onttrekken zit bij de clown in het opzetten van de rode neus die je als een soort beschermende filter aanbrengt zodat het de clown is die de reacties ontvangt en niet jij als mens. En dat is eigenlijk wat ik ook als drag doe wanneer ik me verkleed. Ik durf meer van mezelf te tonen door het kostuum dat ik aantrek en de persoon die ik word. Uiteindelijk gaat het over zelfexpressie, zowel in circus als drag en bij uitbreiding in elke kunstvorm.”
Wokeness in circus
Niettegenstaande de gedeelde geschiedenis die drags delen in de cabaretsfeer, is circus nog steeds erg genderklassiek. “De circusscène zelf is erg open, maar wat er op scène getoond wordt, is vaak nog genderstereotiep. Gelukkig is dat nu stilaan aan het veranderen,” vindt Nick. “Ik geef zelf les aan ACaPA en Codarts en merk hoe die opening er is. De empowerment van vrouwen op scène, mannen die zich kwetsbaar mogen tonen, maar ook het ganse brede scala aan gender wordt opgepikt door de nieuwe generatie. Die open mind was er minder toen ik afstudeerde. Niet dat het ontoelaatbaar was, maar de tijden dicteerden anders. Toen was ‘less is more’ de regel en de ongeschreven wet dat het hedendaags circus bijna abstracte kunst moest worden. Als ik daarop terugblik, werd ik daar niet gelukkig van, wetende dat ik dan ook al hield van de glitter en de kostuums. Ach, je bent altijd een kind van je tijd, maar nu proberen we de tijd te keren.”
Het kleden als drag kwam pas dan ook later na Nicks opleiding aan ACaPA. “Ik trad op in SLuiz Entertainment Restaurant in Ibiza waar je naast een food menu ook een character menu kon ‘bestellen’,” lacht Nick. “Het karakter dat ik speelde was drag geïnspireerd en ik kreeg veel toffe reacties. Het voelde zo fijn om mijn theatrale kant weer te kunnen doen sprankelen na te willen conformeren aan wat ik dacht dat hedendaags circus was. Ik hou van alle lagen, letterlijk en figuurlijk, van het over the top gaan. Voor mij was het toen duidelijk. Toen ik terugkwam uit Ibiza zijn Germain en ik gaan brainstormen hoe we onze twee liefdes, circus en drag, konden verenigen.”
Geen gevecht, wel een show
Toch kan je er niet onderuit dat met drag ook een extra laag erbij komt: die van het politieke, de inbedding in de LGBTQ+ beweging en een groter debat rond wokeness. “We gaan dat zeker niet uit de weg. In de voorstelling die we met KORZO theater hebben gecoproduceerd en waar we ons hart en ziel tonen in de transitie van onszelf als man naar drag, is dat erg aanwezig. Daarnaast brengen we ook enkele korte straatacts zoals Beach en Fitness, die meer entertainend en gekscherend zijn. Voor ons is het belangrijk om een breed publiek te bereiken en zo een draagvlak te creëren rond drag, ook buiten het clubsfeertje. Onlangs speelden we op straat en het was voelbaar hoe een familie die er passeerde duidelijk geen contact wou maken terwijl het kind zelf net geïntrigeerd op me afstapte en heel onschuldig vroeg ‘Ben je een man of een vrouw?’. Uiteindelijk danste hij mee en vielen alle remmingen los. Zo’n momenten kunnen me intens gelukkig maken en het gevoel geven dat je een wezenlijk verschil maakt.”
“Gender en seksuele fluïditeit is een gevoelig onderwerp. Het belangt veel verschillende gemeenschappen aan en de verkeerde terminologie kan al snel mensen kwetsen. We zijn dan ook waakzaam voor al die gevoeligheden. Kijk, Nick en ik zijn cisgender, maar we doen aan genderpersonificatie als vrouw via crossdressing als drag,” zet Germain de puntjes op het LGBTQ vocabularium. “Ik snap dat – zeker voor de oude generatie of sommige andere culturen – de verandering snel gaat. Het is belangrijk om correct maar ook verdraagzaam om te gaan met die realiteit. Het is voor mij een wezenlijk verschil als iemand uit onwetendheid een voornaamwoord foutief gebruikt, dan als iemand dit bewust doet omdat deze de verandering niet erkent.”
Nick beaamt: “Ik geloof in inclusie als opvoedende waarde en een positieve benadering terwijl het debat nu soms aan beide kanten erg emotioneel en hard wordt gevoerd. Wat wij willen binnenbrengen in het debat is een lichtheid. We willen via onze shows de diversiteit vieren, eerder dan een politieke gevecht te leveren. Dat is een andere ingesteldheid.”
En die show beloven Hayden en Iconnee te geven op de ‘Carnivale Royal - Queer Night’ op Festival Circolo, het circusfestival in Tilburg. Ze nodigen daarvoor artiesten van verschillende pluimage uit. In een cabareteske sfeer met verschillende nummers maar ook en vooral met een warm en welkom groepsgevoel. “Het is een belangrijk signaal dat Circolo met zo’n initiatief geeft door hiervoor een safe space te creëren. We willen dat het een feest wordt voor iedereen, met de glitter en de glam, de extravaganza en the whole enchilada!”
28 en 29 oktober: Carnivale Royale - A Queer Night, Festival Circolo, Tilburg (NL) www.festivalcircolo.nl
Van Princess Seraphine tot RuPaul: korte geschiedenis van de drag