Voor wie de golfvorm wel hoort maar de oscillator niet weet hangen, legden we ons oor te luister bij Dries Geusens, jazzmuzikant en maker van modulaire synthesizers. Hoor je het donderen in Keulen? Dries geeft je een korte introductie tot deze fascinerende wereld.
Dries Geusens: 'Een modulaire synth is een instrument dat je zelf samenstelt in functie van wat jij wil dat het is, afhankelijk van hoe jij je instrument wil gebruiken en voor welke toepassing.
Met een modular kun je bijna elke parameter van een klank beïnvloeden, hetzij door aan een knop te draaien, hetzij door gebruiken te maken van patchkabels waardoor een controlesignaal gestuurd wordt, de zogenaamde control voltage. Met control voltage kun je handelingen die je anders handmatig zou moeten doen automatiseren, zodat je niet zelf heel de tijd aan een knop hoeft te draaien om het beoogde effect te bekomen.
De klanken maak je zelf en je kunt met dit instrument zowel bestaande instrumenten nabootsen als compleet nieuwe klanken creëren. Dat doe je door de klank die uit een oscillator komt te combineren met VCA’s, LFO’s, filters, effecten en wat je maar kan bedenken.
Het fijne is dat het eigenlijk een volledig onbeschreven blad is. Je begint met een idee dat je dan probeert te maken. Zelf ben ik vooral bezig met niet-Westerse toonladders en dergelijke, zoals bijvoorbeeld Indische raga’s. Je hoeft dus niet automatisch de twaalf chromatische noten die we kennen – zoals bijvoorbeeld op een piano – te gebruiken. Je kunt compleet andere stemmingen gebruiken, die volledig andere kleuren geven dan wat we kennen in onze westerse muziek.
Het authentieke en unieke is dat je met een modulair systeem niks of nauwelijks iets kunt opslaan en het is in de praktijk bijna onmogelijk om tweemaal exact hetzelfde te creëren. Wat je hoort, hier en nu, dat is het.
Ik heb heel veel gestudeerd om bassist te worden en om mijn modulaire synth te beheersen, studeer ik minstens even veel. Het is misschien wel het moeilijkste instrument dat ik ooit heb bespeeld.
Ik heb jarenlang muziek gemaakt aan en met de computer, maar na een tijd wou ik mijn ideeën vlugger en op een meer organische manier kunnen uitproberen. Als ik dat op de computer moest doen was ik mijn idee soms al kwijt tegen dat ik het kon vastleggen. Met dit instrument kan ik dat allemaal direct doen en dan kan ik het daarna nog samplen of opnemen op de computer.
Ik vind het fijn om alles zoveel mogelijk zelf te maken, niet enkel geluiden en klanken maar ook de modules zelf. Ik bouw veel zelf. Het is echt niet zo moeilijk om zelf een module te bouwen. Het enige wat je nodig hebt is een soldeerbout en wat geduld, om te oefenen. Als je er de tijd voor hebt, kun je op die manier vrij snel en goedkoop een basisinstrument bouwen.
Het grootste nadeel van werken met een modular is dat het veel tijd vraagt. Echt veel tijd, maar de beloning nadien maakt alles goed.'
Dit artikel verscheen in Jazz&mo' #29, een nummer waarin we klaar zitten aan de knoppen. We ontwarren de kabels van de modulaire synths en laten ons pagina na pagina verrassen door bleeps, blows & many mo’. Met Jeroen Van Herzeele, Dries Geusens, BEX, Jan Hautekiet, Philip Catherine, Mix Monster Menno, Esinam, Slumberland, Andrew Claes & many mo'.