01/2021

Andries Boone mag zich sinds kort Klokkenlapper noemen, de schertsende bijnaam van de inwoners van Belsele. De twee straten die zijn gezin scheiden van Muziekclub ’t Ey zijn dan ook makkelijk te overbruggen voor een ‘feyne’ babbel over het nieuwe artistieke ei van MANdolinMAN. De groep was trouwens twee weken in residentie voor de creatie van deze productie in onze Muziekclub. Wees er zeker van, MANdolinMAN scoort hier een culturele roos…

MandolinMan

Hoe ontstond MANdolinMAN
Andries: “In 2011 wou ik voor de zeventigste verjaardag van mijn vader (Hubert Boone, musicoloog op pensioen) iets in elkaar steken met zijn opgetekend repertoire. Daarenboven wou ik ook al lang iets doen met een madolinekwartet. Ik ben een grote fan van mandolinevirtuozen als David Grisman en Mike Marshall, die ook in trio of kwartetvorm fijne muziek maakten. Een van de mensen die onze muziek hoorde, was Jean-Marie Brassine (vroeger bij Munich Records en later oprichter van zijn eigen Majestic Records en in 2018 helaas overleden). Jean-Marie gaf ons de kans om het repertoire op te nemen, was enorm enthousiast en stimuleerde ons om verder te doen.”

Hoe ontstond MANdolinMAN
Andries: “In 2011 wou ik voor de zeventigste verjaardag van mijn vader (Hubert Boone, musicoloog op pensioen) iets in elkaar steken met zijn opgetekend repertoire. Daarenboven wou ik ook al lang iets doen met een madolinekwartet. Ik ben een grote fan van mandolinevirtuozen als David Grisman en Mike Marshall, die ook in trio of kwartetvorm fijne muziek maakten. Een van de mensen die onze muziek hoorde, was Jean-Marie Brassine (vroeger bij Munich Records en later oprichter van zijn eigen Majestic Records en in 2018 helaas overleden). Jean-Marie gaf ons de kans om het repertoire op te nemen, was enorm enthousiast en stimuleerde ons om verder te doen.”

We waren overeengekomen om te blijven werken met traditionele muziek van hier, traditionele Vlaamse volksmuziek is nog altijd onze ‘core-business.

Tot vandaag drie cd’s?
Andries: “Het is inderdaad van eenmalig concert in den hof bij onze pa dan toch een langer leven beschoren. De eerste cd was akoestisch en traditioneel, met de tweede namen we Bossa Nova muziek in het vizier en onze recentste (Unfolding the Roots) had ook weer focus op onze traditionele muziek. Toch gaan we bij die laatste een stapje verder door uitgewerkte arrangementen te ondersteunen met het bescheiden gebruik van elektronica. Niet te veel elektronica, maar wel net genoeg om het een pak hedendaagser te maken. We zijn onderweg in contact gekomen met Patrick De Loecker die veel voor ons heeft betekend in het buitenland en ons onder andere heeft laten toeren in Canada en Brazilië.”
 
Bossa Nova?
Andries: “Na ettelijke brainstormsessies vonden we dat we, vooraleer het traditionele repertoire terug werd opgepikt, eerst de horizonten van ons instrument, de mandoline, en het samenspel verder konden ontwikkelen en we kwamen uit bij het warme Zuid-Amerikaanse genre.
We namen de cd op en via Loecker zijn we zelfs uitgenodigd in Brazilië. Veruit de mooiste buitenlandse tournee die ik ooit heb mogen meemaken en ik denk dat ik ook voor de anderen mag spreken.”
 
Het recentste project Houtekiet?
Andries: “We waren overeengekomen om te blijven werken met traditionele muziek van hier, traditionele Vlaamse volksmuziek is nog altijd onze ‘core-business’. Maar voor dit nieuwe project wilden we echt nog een stap verder gaan en er naast extra elektronica ook een theatraal aspect aan toevoegen. We hebben een paar jaar geleden een project gedaan in het Hageland op een paar historische locaties. Daar speelden we lokale muziek mét verhalen van de streek. Dat was eigenlijk een beetje de basis en de aanzet voor dit project. Mathijs Bertel van ‘Ansatz Der Maschine’ namen we aan boord omdat hij volgens ons heel organische elektronica maakt die heel goed blend met onze muziek. Mathijs is geluidsman bij de VRT en had ons al een paar keer aan het werk gezien o.a. op Dranouter. De organische elektronische geluiden neemt Mathijs dus voor zijn rekening en zo kunnen wij ons volledig concentreren op onze snaren.

We hadden plots vijf muzikanten en vroegen dan aan Dimitri Leu of hij geen fictieverhaal kon schrijven voor ons. Maar Dimitri bracht eigenlijk het idee naar voor om te werken met het verhaal van het boek van Gerald Walschap. Maarten en ik hebben het boek dan herlezen en waren onmiddellijk enthousiast. Houtekiet van Walschap is een boek met een enorme gelaagdheid die in zijn tijd baanbrekend was.” 

We hadden de muziek, de muzikanten, een verhaal... We gingen de puzzelstukjes in elkaar leggen.

Het ‘oud’ verhaal’ moest worden geactualiseerd?
Andries: “Dimitri Leu bleef ons motiveren. We hadden de muziek, de muzikanten, een verhaal... We gingen de puzzelstukjes in elkaar leggen. De verteller, de zesde artiest in dit verhaal, zou al even belangrijk moeten zijn. Jeroen kende ik van ‘Als de Nacht’, het grote publiek kent hem als politieagent ‘Tim’ in Thuis. Hij was onmiddellijk gemotiveerd om in dit project te stappen.”
 
Ligt het zwaartepunt van ‘Houtekiet’ niet bij de verteller/acteur?
Andries: “Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is behoorlijk fifty-fifty. Uiteraard moet alles goed verstaanbaar zijn en moet het verhaal overeind blijven, maar zo blijven we bijvoorbeeld dikwijls onder de tekst doorspelen. Jeroen vindt trouwens de symbiose van verhaal en muziek versterkend, hij motiveerde ons om méér te doen dan tekstje/muziekje/tekstje.”
 
Het geheel moest in goeie banen gestuurd worden?
Andries: “Daar konden we een beroep voor doen op regisseur Jonas Van Thielen (werkte ook mee in ‘Ten Oorlog’ en is voor het grote publiek vooral bekend als de zwarte piet van de nieuwe ‘Dag Sinterklaas’-reeks op Ketnet.) Jeroen heeft het verhaal van Walschap herschreven en gestroomlijnd voor deze theatereditie. Hij is een integer theaterman en heeft hier fantastisch werk geleverd.”
 
Daarenboven werken jullie met projecties?
Andries: “Ja, in het creatieproces van deze voorstelling vonden we dit echt een meerwaarde... Lot Vandekeybus is een multidisciplinaire artieste die zelfs nog folk heeft gespeeld (Fra Maçon) en speelt tegenwoordig bij de Kift. Zij is heel veelzijdig wat het werken van materialen betreft en haar tekenwerk is complementair met het verhaal. Ze kent onze muziek van nabij en heeft indrukwekkende zwart-wit tekeningen gemaakt die tijdens de voorstelling geprojecteerd worden”.
 
‘Houtekiet’ heeft ook nood aan een goeie technische omkadering?
Andries: “Zeker. De lichttechnieker Harm, die de projecties ook bedient, heeft een niet te onderschatten taak. Als geluidsman van de legendarische Jean-Michel Jarre is hij één van de beste lichttechnici van het land en zet hij de sfeer. Geluidstechnieker Tim is gepokt en gemazeld in de folk en akoestische muziek en is uiteraard de geknipte persoon voor deze voorstelling.”
 
Komt er een cd van dit project?
Andries: “We hebben uiteraard al wat opnames gedaan, maar corona-gewijs is niets zeker. Uiteraard gaan we nog een cd uitbrengen, maar wanneer is de vraag. De kans is natuurlijk ook groot dat we deze productie gaan spreiden over drie seizoenen, het huidige is inderdaad al goed op weg om weg te smelten in de covid-zon...”
 
Muziek: MANdolinMAN & Mathijs Bertel (Ansatz Der Maschine)
Woord en spel: Jeroen Lenaerts
Tekeningen en projecties: Lot Vandekeybus
Geluid: Tim Janssen
Licht: Harm Opdebeeck
Info en boekingen: martine@koortzz.be // tel. +32 (9) 328 04 35 

 
Auteur: Dirk Van der Speeten voor Folk