2024/8

In een wereld waar schermen en sociale media steeds meer de overhand hebben, groeit de behoefte om jongeren opnieuw in contact te brengen met de kracht van lezen. Onderzoek toont aan dat de leesvaardigheid van jongeren onder druk staat. Het project Boon voor Onderwijs wil hier iets aan doen en bibliotheken kunnen hierin een sleutelrol spelen. Wat houdt dat project in en hoe kunnen bibliotheken helpen?

Bibliotheken als spil bij leesbevordering

Bibliotheken spelen een essentiële rol in leesbevordering. Door voorleesmomenten, lezingen, leesclubs en samenwerkingsprojecten met scholen stimuleren zij jongeren om te lezen. Deze inspanningen maken bibliotheken belangrijke partners in de strijd tegen ontlezing.

Het project Boon voor Onderwijs sluit naadloos aan bij deze missie. Het biedt een extra investering om meer jongeren in contact te brengen met literatuur. De focus ligt op leerlingen in het secundair onderwijs, die toegang krijgen tot vijftien titels van de longlist van de Boon Literatuurprijs in de categorieën fictie en non-fictie. Deze boeken zijn geselecteerd om jongeren te inspireren en hun leesplezier te vergroten.

Wat is de Boon voor Onderwijs?

Het project wil jongeren laten ervaren hoe verrijkend lezen kan zijn, zowel binnen als buiten de schoolomgeving. Het biedt hun niet alleen leesplezier, maar helpt ook om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen, zoals empathie, concentratie en kritisch denken.

Centraal staan de vijftien boeken van de longlist van de Boon Literatuurprijs, die diverse thema’s en genres omvatten. Deze boeken worden beschikbaar gesteld in scholen en bibliotheken, en leerlingen krijgen de kans om auteurs te ontmoeten.

Ondersteuning voor leerkrachten

Leerkrachten spelen een centrale rol in het bevorderen van literatuur in de klas. Het doel is om zoveel mogelijk leerlingen te betrekken, ongeacht hun studierichting.

Bibliotheken, die al nauw samenwerken met scholen, kunnen deze inspanningen verder versterken door het project mee te ondersteunen en de boodschap mee te verspreiden.

Het belang van fondsenwerving

Hoewel het project al van start gegaan is op verschillende scholen, is er extra financiering nodig om het uit te breiden naar zoveel mogelijk scholen en richtingen. Daarom is een fondsenwervingscampagne opgezet die het mogelijk zal maken om meer leerlingen en leerkrachten te bereiken.

Bibliotheken kunnen een belangrijke rol spelen in het onder de aandacht brengen van deze fondsenwervingsactie bij hun bezoekers. Door deze boodschap actief te verspreiden, kunnen zij helpen om de impact van het project te vergroten.

De rol van bibliotheken

Bibliotheken kunnen een actieve rol spelen door de vijftien boeken van de Boon-longlist in hun collectie te promoten, lezingen en ontmoetingen met schrijvers te organiseren en de fondsenwerving mee te communiceren. Dat kan via fysieke en digitale kanalen.

Daarnaast kunnen bibliotheken blijven samenwerken met lokale scholen om leesbevorderende activiteiten op te zetten. Dat versterkt niet alleen de bestaande samenwerking, maar helpt ook om jongeren actief te betrekken bij het lezen.

Samen naar een toekomst met meer literatuur

De Boon voor Onderwijs biedt een kans om de gedeelde missie van bibliotheken en scholen – het vergroten van de leesvaardigheid en leesmotivatie van jongeren – verder te versterken. Dankzij de fondsenwervingscampagne kan het project groeien en nog meer jongeren bereiken.

Zo kunnen we samenwerken aan een toekomst waarin literatuur een centrale rol speelt in het onderwijs en het leven van jongeren. Door hun bestaande initiatieven te versterken en mee te werken aan dit project, kunnen bibliotheken bijdragen aan een leven lang leesplezier voor jongeren, en hen helpen om te groeien door de kracht van verhalen.

deboon.be/onderwijs

Wil je meer lezen over op kamp gaan in de bibliotheek, schoolerfgoed, het Finse archieflandschap en artificiële intelligentie?