#017

Een lentenummer van Kunstletters, dat vraagt om een frisse, sprankelende cover. ‘Crayons’ een speels kleurrijk schilderij van Veerle Beckers leek ons uiterst geschikt. Veerle maakt gelaagde schilderijen met een hoofdrol voor gehavende objecten met een verhaal, en meestal ook met een deukje in.

Veerle: ‘Zoals een archeoloog opgraaft en afstoft, zo bezorg ik oude voorwerpen een nieuw leven op doek. Ik schilder voorwerpen die zweven tussen heden en verleden. Ze bestaan in het hier en nu en tegelijkertijd hangt er een hele geschiedenis aan ze vast. In mijn atelier hangt een post-it met een citaat van Herman de Coninck: 'Blijven, dat is wat dichters de dingen willen laten doen. Tijd stilzetten'. Dat geldt ook voor veel schilders, denk ik. Gehavende objecten met een verhaal en meestal ook met een deukje in, trekken me aan.

Baron, 2021, olieverf op doek, 40 x 30 cm.

Ik kan me laten inspireren door een middeleeuwse korte broek die werd opgegraven, oude sokken die hun eigenaar al lang kwijt zijn. Voor dit schilderijtje inspireerde ik me op een foto van een vintage zijden sjaaltje. ‘Crayons’ is een klein schilderij. Ik hou van een schilderij op maat van het huis: het schilderij bij de kast, boven de stoel. Huiskamerformaat.

Ik leg graag vele lagen verf op mijn doeken. De onderliggende lagen kan je zien als 'vorige levens' die doorschemeren in het uiteindelijke resultaat. De combinatie van een gelaagde ondergrond met daarop een eenvoudig speels beeld, geeft mijn werk een zekere ambiguïteit.

De titels van mijn schilderijen zijn belangrijk. Een titel kan je leiden of misleiden, stemt tot nadenken. Daar speel ik graag mee. Die kleuren en dikte van de lijnen in dit werk deden me denken aan kleurpotloden. Dat bracht me bij de titel ‘Crayons’, wat me wegleidde van het idee van de zijden sjaal.

Crayons, olie op linnen, 30 x 40 cm.

Ik werk alleen met pigmenten die schilders ook in de vroegrenaissance gebruikten. Het is mijn hommage aan meesters als Piero della Francesca en Giotto. Ik hou van natuurlijke pigmenten die zich laten mengen met kalk en waarmee hele mooie fresco’s werden gemaakt. Maar voor ‘Crayons’ maakte ik een uitzondering. De lijnen van het zijden sjaaltje kon ik niet in frescotinten schilderen. Ik wilde dat de lijnen aan het dansen zouden gaan, in felle kleuren. 

Ik volgde schilderkunst aan Sint-Lucas te Gent, maar ik ben er niet afgestudeerd. Ik voelde me er niet gezien. Ik ruilde die studie in voor een resem opleidingen met een focus op verf, kunst en ambacht.

Zo ben ik opgeleid als kunstschilder in de ateliers van een hogeschool, als huisschilder, als schilder van fresco’s en in het ambacht van hout- en marmerimitaties. Die veelheid aan ervaring en techniek bepaalt mee het karakter van mijn werk.’

°1976 
Woont en werkt in Gent.
Volgde een waaier aan schildersopleidingen.
instagram.com/beckers_veerle

Dunes, 2021, olieverf op doek, 55 x 70 cm.