Wiskundige, Jan Gillisz. van Vliet, 1637, Rijksstudio
Gouden Veer '22

De uitreikingsceremonie

De eenentwintigste Gouden Veer, de tweejaarlijkse prijs voor de beste verkoopbrief en de enige reclamebekroning ter wereld in 18 karaat puur goud, is gewonnen door Stripgids-hoofdredacteur Roel Daenen.

In zijn winnende brief maakt hij literaire boekhandels in Nederland warm om de betere graphic novels in hun assortiment op te nemen.

Prof. dr. Dorien Van De Mieroop maakte de winnaar vanavond bekend in het goedgevulde Fakkeltheater van Antwerpen. De juryvoorzitster prees niet alleen de slimme invalshoek van deze perfect geformuleerde brief, maar sprak ook haar waardering uit over de lay-out en illustraties die knipogen bevatten naar de stripwereld.

Hoe overtuig je de betere boekhandel om strips – niet meteen het genre met een hoogstaand literair imago – op te nemen in hun aanbod? Stripgids vzw waagde zijn kans met een verkoopbrief die Marcel Proust ten tonele voert. Een gratis proefexemplaar van “het mooiste stripblad van Europa” – aldus  De Volkskrant – gaf de doelgroep het finale duwtje om op het aanbod in te gaan.

U vindt de winnende brief als bijlage. Ook de laudatio, uitgesproken door de voorzitter van Stripgids, kunt u rustig nalezen.

Een perfect geformuleerde brief die het meer dan verdient om bekroond te worden.

juryvoorzitter Prof. dr. Dorien Van De Mieroop

De Gouden Veer

De Gouden Veer is de meest prestigieuze copyprijs van het land, en de enige reclameprijs ter wereld in 18 karaat puur goud. De bekroning wordt sinds 1978 tweejaarlijks uitgereikt door het Genootschap De Gouden Veer. Een jury van marketeers, filologen en docenten bekroont de verkoopbrief die het beste scoort op strategie, resultaat en taalgebruik. Die combinatie van criteria is uniek in de communicatiewereld, net als het feit dat iedereen kan winnen. Op de erelijst prijken KBC, Lannoo, KLM en andere grote namen naast kleine zelfstandigen als Bloemisterij Van Hooijdonk en FC Wieze, een voetbalclub uit vierde provinciale Oost-Vlaanderen.

De Gouden Veer wordt gesteund door onder meer het Willem Elsschot Genootschap, de Vereniging Algemeen Nederlands en de Vlaamse Vereniging voor Zakelijke Communicatie. Sponsors zijn onder meer bpost en Trends Top.

Het Genootschap De Gouden Veer organiseert ook jaarlijks de Gouden Veer cursus copywriting.