Een magazine is een beleving, een leefwereld, een eigen universum waarin je je kan verliezen, ontdekken en herontdekken, verdwalen en de weg weer terugvinden, je laten meeslepen om niets te doen en je laten inspireren tot actie, tot onderneming. In magazines vind je jezelf, ze zijn je eigen DNA en ze verbinden je met soortgenoten. Ze zijn er voor jezelf en ze zijn er als community builders. Ze creëren zoveel werelden en bezorgen zoveel sensaties. Ze geven vertrouwen, creëren een band, een engagement.
De tactiele sensatie van het bladeren, de geur van vers gedrukt papier en inkt, het ontdekken, het consumeren van diepgaande slow informatie. Lange artikels die ook tijd en research nodig hadden om ze te schrijven. Kwalitatieve en gefactcheckte achtergrondverhalen geschreven door professionele en kritische journalisten, proeven van nieuwe onderwerpen die je zelf niet meteen zou kiezen… in dit medium is er royaal plaats voor. Ze zijn voeding voor diepgang en kwaliteit in je leven. Magazines zijn ook metgezellen in huis, decoratie op je salontafel een uitdrukking van iemands persoonlijkheid en joie de vivre.
Marc Dupain, General Manager van WE MEDIA zegt over de campagne: “We kiezen voor een foto van smaakvol Belgisch fruit om de kwaliteit en de duurzaamheid van onze magazines te symboliseren. Magazines geven kwaliteit aan je leven, ze creëren een band die de lezer vertrouwen en goesting geeft”.
Uit de Reuters-studie van 2022 blijkt dat Belgen een relatief groot vertrouwen blijven behouden in de kwaliteitsmedia met 51%, waarvan 57% in Vlaanderen, zeker in vergelijking met andere landen zoals Frankrijk (29%) en het VK (34%). Het blijft ook stabiel tussen 2016 en 2022
Print blijft het medium waarin reclame als minst negatief wordt beleefd, blijkt opnieuw uit het recente onderzoek ‘Fan Factor’ van Why5research en Roularta Advertising. Twee op drie lezers van magazines ervaren reclame als niet storend.
WE MEDIA en haar leden nemen deel aan de coalitie CommToZero. CommToZero is het engagement van de Belgische mediasector, van adverteerders tot reclame-agentschappen en creatieve bureaus alsook mediabedrijven, om vastberaden te werken aan een beter klimaat door toe te zien op de reductie van CO2-uitstoot als bedrijf maar ook specifiek in de productie en distributie van mediacontent, journalistiek en publicitair. Het verminderen van de koolstofuitstoot is ook een hot topic in media planning. Met een Media Carbon Calculator krijgen bedrijven inzicht in hun ecologische voetafdruk en kunnen ze concreet de emissies van een mediacampagne meten. Uit een recente studie in Frankrijk van ACPM et CSA blijkt dat geschreven pers het hoogst scoort (74%) van alle media als het gaat over vertrouwen van burgers in de informatiebron over de opwarming van de aarde.
De Belgische uitgevers dragen kwaliteit en zeker de journalistieke, hoog in hun vaandel. Het is hun absolute USP in een tijd dat de wereld wordt geconfronteerd met fake news, clickbait, robotjournalistiek en andere AI-tools. Enkel kwaliteitsvolle journalistiek kan de journalistiek en haar geloofwaardigheid redden. Uitgevers investeren dan ook blijvend in professionele journalisten en nieuwe technologie om het waarheidsgehalte achter elk verhaal te kunnen toetsen.
WE MEDIA, de beroepsfederatie van magazines, lanceert een fruitige campagne om de unieke eigenschappen van magazines in de kijker te zetten.