Toen Aline Sax dit jaar de Boon Literatuurprijs voor kinder- en jeugdliteratuur won, bevestigde ze haar reputatie als een van de sterkste en meest originele stemmen in het genre. Met de versroman ‘Wat ons nog rest’ belicht ze het leven in Berlijn aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, gezien door de ogen van de verliezers. Haar volgende boek focust op de Eerste Wereldoorlog en wordt er een voor volwassenen. Een logische volgende stap? Of toch een soort tweede debuut?
“Je hoort vaak ‘schrijf over wat je kent’, maar ik denk vooral: ‘leer over wat je schrijft’.”
Een gesprek over grondig onderzoek, literaire prijzen en ambassadeur zijn voor jongerenliteratuur.
In het dossier over sprookjes lijkt de tijd stil te staan: oerverhalen die nu net zo relevant zijn als 300 jaren geleden, die gesmaakt worden door menig lezer en luisteraar, die herkauwd worden door auteurs en vertellers alom. Maar wat maakt een sprookje? Welke verhaalelementen mag je als consument verwachten? En wat kan je daar als schrijver van leren? We bestuderen de magie van sprookjes. Ook spreken we met vier experten over hun visie op de verhalen.
Verder hebben we het met Kenneth Swaenen over zijn nieuwe bundel ‘Blos’. Hij denkt in oeuvre, niet in aparte werken, en stond daarom bewust stil bij zijn evolutie als dichter. Mark Cloostermans, de helft van het duo dat recent uitgeverij Krummholz oprichtte, wil schrijvers lanceren, niet gewoon boeken produceren. Schrijven als lezen, herschrijven en zichtbaar zijn. Tot slot onderzoeken we literatuur als verzet in een korte vlucht door de geschiedenis.
Schrijf nog lang en gelukkig!
Met een abonnement ontvang je hét schrijfmagazine vier keer per jaar.