Wat kan je als schrijver leren van de psychologie? Jamal Ouariachi schreef er een boek over, ‘De psychologie van verhalen’, dat binnenkort in de winkel ligt. Zowel professionele schrijvers als aspiranten zullen er een flinke kluif aan hebben, want dat Ouariachi een meester is in het analyseren en doceren bewijst hij al enkele jaren met zijn nieuwsbrief ‘Schrijven met Ouariachi’. En dan zijn er nog zijn romans, van de eerste ‘De vernietiging van Prosper Morèl’ tot de meest recente ‘Herfstdraad’. Dat het niet vanzelf gaat, maar zo veel voldoening geeft.
“Als beginnende schrijver lezen dat Flaubert bij het werk aan ‘Madame Bovary’ elke dag zat te kermen van frustratie, vond ik troostrijk.”
Een gesprek over de psychologie van lezers, personages en schrijvers, literaire mozaïeken en andermans werk lezen.
Duikt een auteur in de gereedschapskist van een scenarist, dan komt die eruit met een filmisch geschreven verhaal. Cinema en proza laten versmelten, het klinkt zo eenvoudig als het in de praktijk moeilijk is. We verkennen in het dossier de eigenschappen van filmisch schrijven, luisteren naar de opvattingen van Tyche Beyens, Lize Spit, Gaea Schoeters en Rik D’hiet, en delen tips waarmee je zelf aan de slag kan.
Verder gaan we in gesprek met Doreen Hendrikx over haar tweede boek. Verliep dit schrijfproces hetzelfde als bij haar debuut? Ook onderzoeken we de verschillende vertelperspectieven die je kan toepassen. Tot slot geeft psycholoog Sacha Lucassen een inkijk in trauma’s en hoe je die kan helen met de hulp van schrijftherapie.
Maak er snel werk van en krijg hét schrijfmagazine vier keer per jaar voor slechts 24 euro in je brievenbus. Ga je voor automatisch terugkerende betaling? Dan heb je korting en betaal je slechts €20.
Los nummer kopen?
Ga naar onze shop of haal hem bij één van onze verkooppunten in je buurt.