Tijdens de Foliodag komen de medewerkers van cultuurmagazines en sympathisanten samen om te leren van elkaars dagelijkse praktijk. In workshops en panelgesprekken bieden experts nieuwe skills en inzichten. Hoe promoot je een tijdschrift? Wat met budgettering? Hoe doe je aan lezersonderzoek? Bovendien bestaat Folio dit jaar tien jaar! We gaan dat vieren door niet alleen terug te blikken, maar vooral vooruit te kijken.

Ben jij geïnteresseerd in de culturele wereld en wil je meer weten over de toekomst van onze geliefde tijdschriften? Kom dan naar de Foliodag! Trendwatcher Herman Konings neemt ons met zijn keynote op sleeptouw naar de toekomst. Chris van Gils brengt een gesprek over duurzaamheid met haar mee; stap voor stap richting een sterk verhaal.

Maar ook andere experts en professionals brengen hun inzichten over de productie, het beheer en de distributie van tijdschriften. Hoe promoot je je tijdschrift? Op wat voor inhoud zitten lezers eigenlijk te wachten en vooral; hoe kom je daarachter? Wat met je archieven? Waar zitten er nog financieringsmogelijkheden?

We delen informatie tijdens netwerkmomenten en gaan aan de slag in kleine workshops rond specifieke thema’s in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. Bekijk het hele programma hieronder.

Ontdek de toekomst van onze culturele tijdschriften tijdens de Foliodag – een must voor liefhebbers van kunst, literatuur en geschiedenis!

Bekend trendwatcher Herman Konings onderzoekt de toekomst van de tijdschriften in het tijdperk van het Syncto. Welke trends ziet hij en welke voorspellingen gaat hij maken? ‘De toekomst van tijdschriften; trends en voorspellingen’ luidt de titel van zijn keynote. Schrijf je in en hoor het van hemzelf.

Chris van Gils pakt voor ons duurzaamheidscommunicatie vast. Van Gils is een ervaren contentstrateeg en eigenaar van ContentMoon, een studio die zich richt op strategische en duurzame contentmarketing. Haar visie kijkt naar de rol van marketing en communicatie in duurzame transitie. Hoe vang je langdurig de aandacht van je publiek?

Programma

9.30 uur: verwelkoming en aanmelding aan de ingang van KVS.
Onthaal met koffie, thee, koffiekoekje in de BAR.


10 – 11 uur: Folioforum Live (opgelet: enkel voor Folio-leden).

Keuze uit drie workshops:
1) ‘Magazines & de centen’ over adverteren en alternatieve financieringsmogelijkheden door Natalie Braine;
2) ‘Digitaliseren & archiveren’ door Claïs Lemmens Boon. De leden van Folio wisselen hun ‘good and bad practices’ uit. Wat is jouw ervaring?;
of
3) Peter Wouters loodst je door de mogelijkheden van oud materiaal en stock.


11 uur: onthaal voor de niet-Folioleden.


11.15: keynote Herman Konings ‘De toekomst van tijdschriften; trends en voorspellingen’. Konings houdt de toekomst van onze culturele tijdschriften tegen het licht. Welke trends zijn er te zien? Wat denkt hij dat er te komen staat? Waar moeten we waakzaam voor zijn?


12 uur: lunch (mét verjaardagstaart, we zijn tenslotte jarig).


13 uur: eerste ronde denken, delen, doen.

Keuze uit drie workshops:
1) Duurzaamheidscommunicatie door Chris van Gils;
2) Over abonneewerking, verzending en tarieven met Bart Botterman en Eddy Libeert van Idecom, en Wouter Demyttenaere van bpost. Het belang en het 'hoe' van een goede abonnementsadministratie. Meer informatie over de nieuwe tarieven van bpost en welke oplossingen er bestaan voor de tijdschriften;
of
3) ‘Auteursrechten en nieuwe fiscaliteitsregels’ door Carlo Van Baelen (bedrijfseconoom, oud-voorzitter van Folio en voormalig directeur van Literatuur Vlaanderen). Wat met auteursrechten en tijdschriften? En hoe ziet de aangepaste fiscale wetgeving op de betaling ervan eruit?


14.30 uur: pauze met koffie, thee en netwerking.


15 uur: tweede ronde denken, delen, doen.

Keuze uit twee workshops:
1) Contentmarketing door Natalie Braine. Hero? Hub? Hygiene? Atomiseren? Wat? Precies. Natalie brengt een introductie op contentmarketing. Wat is het? Hoe zet je je inhoud in de kijker? Hoe vang je meer bereik? En dus meer lezers?;
of
2) ‘Lezersonderzoek: hoe pak je het aan?’ door Peter Wouters. Wat wil de lezer en hoe kom je erachter? OKV deed onderzoek naar hoe de lezer zijn inhoud en vorm ervaart, en Peter deelt wat er uit deze oefening te leren valt.


15.45 uur: derde ronde denken, delen, doen.

Keuze uit twee workshops:
1) Contentmarketing door Natalie Braine. Hero? Hub? Hygiene? Atomiseren? Wat? Precies. Natalie brengt een introductie op contentmarketing. Wat is het? Hoe zet je je inhoud in de kijker? Hoe vang je meer bereik? En dus meer lezers?;
of
2) ‘Lezersonderzoek: hoe pak je het aan?’ door Peter Wouters. Wat wil de lezer en hoe kom je erachter? OKV deed onderzoek naar hoe de lezer zijn inhoud en vorm ervaart, en Peter deelt wat er uit deze oefening te leren valt.


16.30 uur: voorzien einde.

Schrijf je in!

Folioleden betalen wat ze kunnen. Elk tijdschrift hoeft zich maar één keer in te schrijven en mag meerdere medewerkers meenemen. Niet-Folioleden zijn ook zeker welkom! Let wel: de workshops tussen 10 en 11 uur zijn enkel voor leden.

Opgelet: De keuze voor de verschillende workshops zal je kunnen invullen na aankoop van je ticket. Of je graag een factuur ontvangt, zal je ook daar kunnen aanvinken.