Op 5 december organiseert Folio de Foliodag in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR). Dan komen medewerkers van cultuurmagazines en sympathisanten samen om te leren van elkaars dagelijkse praktijk en te discussiëren over de toekomst van tijdschriften. De rode draad doorheen het programma: hoe combineer je authentieke content met nieuwe technologieën zoals AI? Welke uitdagingen zullen er zijn voor magazines en tijdschriften? En hoe worden die het best aangepakt?
De Foliodag in de Koninklijke Bibliotheek van België is dé ontmoetingsplaats voor iedereen die betrokken is bij cultuurmagazines of benieuwd is naar de toekomst van tijdschriften. Het programma biedt concrete handvatten rond uitgeven in print en digitaal, auteursrecht, lezersonderzoek, archivering, communicatie en duurzame productie. Maar minstens even waardevol is de uitwisseling tussen vakgenoten: van elkaar leren, elkaars uitdagingen herkennen en samen oplossingen verkennen. Die peer-to-peer werking vormt de kern van waar Folio voor staat.
Hoe balanceer je tussen print en digitaal uitgeven? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen rond auteursrecht? Hoe archiveer je je tijdschrift voor de toekomst, zowel digitaal als op papier? Hoe communiceer je effectief met je lezers en hoe produceer je duurzaam?
Op de Foliodag op 5 december loopt de rode draad van doen, denken en delen door het hele programma. De keynote van Ulbe Jelluma heeft als thema ‘Authentieke content en AI’. In zijn lezing onderzoekt hij hoe tijdschriften kunnen navigeren tussen menselijke authenticiteit en de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie.
Daarnaast kan je je inschrijven voor interactieve workshops met experts en gepassioneerde vakgenoten uit de culturele sector. Het programma:
09.30 tot 10 uur: Ontvangst
10 tot 11.15 uur: Folio-info en outbreakroom (enkel voor leden)
11.15 tot 12.15 uur: Keynote ‘Authentieke content in een AI-gedomineerde wereld’ door Ulbe Jelluma van PrintPower Europe. In een wereld waar de grenzen tussen echte en verzonnen ‘waarheid’ vervagen, groeit de behoefte aan bakens. Wat is de rol van tijdschriften in deze veranderende wereld? En wat valt er te leren vanuit het buitenland?
12.15 tot 13 uur: Lunch
13 tot 14.30 uur: Eerste ronde Doen, Delen, Denken
Kies uit drie workshops:
A. ‘Print leeft, maar anders’ met Kristine Ooms van De Deeluitgeverij. Creatief omgaan met uitgeven in print en digitaal. Over hoe uitgeven en het combineren van verschillende kanalen kansen biedt voor een optimaal resultaat. Over de revival van magazines in print. Over het belang van samenwerken.
B. ‘Uitgeversarchief: wat bewaren en hoe?’ met Mathias Balemans van het Letterenhuis en Yannick Gees van Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Vormingssessie over het (digitaal) archiveren van uitgeversmateriaal. De Erfgoedbibliotheek kan de digitale bronbestanden van tijdschriften voor jou veilig opslaan.
C. ‘Hoe je je tijdschrift een groene productieboost geeft’ met Halina Bletek van Graphius en CODE ZEBRA. Over duurzaam produceren, de Europese ontbossingsordonnantie, bio-inkten, logo’s en labels die drukkerijen aanbieden, milieuvriendelijke verpakkingen en blistering. Drukkerij Graphius ontving in 2022 de Golden Bridge Trade & Investment 2022 ESG Award voor haar inspanningen op duurzaam en sociaal vlak.
14.30 tot 15 uur: Koffiepauze
15 tot 16.30 uur: Tweede ronde Doen, Delen, Denken
Kies uit drie workshops:
A. ‘Basisprincipes auteursrecht en -contracten’ met Eva Van Remoortel van de Vlaamse Auteursvereniging vzw en Carlo Van Baelen van Folio vzw. Voorstelling modelcontract van Folio voor auteurs van tijdschriftartikels, gekaderd binnen de wetgeving van auteursrechten en de fiscale behandeling.
B. ‘Magazines en hun lezers: wie, wat, waarom?’ met Janet Takens van Thomas More Research. Over leesgedrag, de redenen om magazines te lezen, het gebruik van artificiële intelligentie en digitale magazines. Resultaten van de bevraging naar de consumptie van magazines in België, onderzoek van WE MEDIA en de Thomas More-Hogeschool
C. ‘Hoe jij je lezerspubliek opbouwt en Folio je daarbij helpt’ met Natalie Braine, media-, cultuur- en communicatiemanager, en Yasmin Van ’tveld, hoofdredacteur Kluger Hans, schrijver en communicatiemanager. Basisideeën over contentcreatie en -strategie voor magazines en uitleg hoe Folio met jouw input aan de slag gaat op sociale media, een community opbouwt en hoe jij optimaal daarop kunt op inspelen.
Aan de ontvangstbalie op de zesde verdieping van de KBR presenteert Folio al zijn aangesloten tijdschriften. Een unieke gelegenheid om het brede tijdschriftenlandschap te ontdekken en exemplaren in te kijken.
De Foliodag gaat door op 5 december 2025, van 10 uur tot 16.30 uur. Deuren open: vanaf 9.30 uur
Keynote Ulbe Jelluma: ‘Authentieke content en AI’
Locatie: Koninklijke Bibliotheek van België (KBR)
Ontvangstbalie Folio: zesde verdieping
Adres: Kunstberg 28, 1000 Brussel (vlakbij Centraal Station). De hoofdingang is toegankelijk voor rolstoelgebruikers via een helling en automatische deuren.
Tickets: