Eén keer per jaar komen de cultuurmagazines samen om elkaar en anderen te inspireren. Via workshops en panelgesprekken bieden experts nieuwe skills en inzichten met betrekking tot onze dagelijkse praktijk. Onder de vlag van Folio wisselen we gedachten uit én maken we de staat op van ons veld, vandaag en morgen. Schrijf je in voor 15 november – het is helemaal gratis!

De Foliodag 2022 strijkt neer in KVS Brussel op vrijdag 2 december, van 12.30 uur tot 18.30 uur voor Folio-leden, en vanaf 14 uur voor niet-Folio-leden. 's Avonds kan je blijven voor een luchtig diner en voor de voorstelling Vijand van het volk van Olympique Dramatique & Toneelhuis, naar de klassieker van Ibsen.

De Foliodag is de jaarlijkse inspiratie- en ontmoetingsdag voor al wie bezig is met print- en online cultuurmagazines in Vlaanderen – ook als je geen lid bent van Folio. Benieuwd naar hoe ze het op een ander doen? Wat na corona de context is waarin we over cultuur berichten? Hoe we onze ‘slow content’ bij een publiek weten te brengen? De Foliodag heeft één devies: denken, delen en doen.

LOCATIE: KVS (TOP), Lakensestraat 146, 1000 Brussel.

ORGANISATIE: Folio, koepel van 40 culturele, literaire en erfgoedmagazines.

PRIJS: gratis!

EXTRA INFO: mail wouterhillaert@gmail.com.
 

Programma

12.00 uur: vrije inloop bij een glas.

12.30 uur: kick-off met staande lunch, welkom door Folio.

13.00 uur: intern overleg onder Folio-leden (thema nog te bepalen).

14.00 uur: start publiek programma met inspirational speech Frederik Picard.

14.30 uur: sessieblok 1: kies één van drie sessies naar keuze (zie verder).

16.00 uur: vieruurtje en koffiepauze.

16.30 uur: sessieblok 2: kies één van drie sessies naar keuze (zie verder).

18.00 uur: afsluitend drankje.

18.30 uur: diner.

20.00 uur: voorstelling Vijand van het volk (Toneelhuis).

22.00 uur: einde voorstelling.

 

Inspiratiesessies

Er zijn twee blokken van telkens drie inspiratiesessies, opgedeeld in drie lijnen: denken (inspiratie door experts), delen (uitwisselen onder redacties) en doen (workshops voor aanpakkers). Elke deelnemer kan dus twee sessies naar keuze volgen, één in elk blok. Geef bij inschrijving graag aan welke sessie je wil volgen.
 


Blok 1 (14.30 uur – 16 uur)


1. Panelgesprek: cultuur en publiek na corona (DENKEN)

Twee jaar corona hebben onze vaste patronen in cultuur en media tot in de vezels in vraag gesteld. Wat is er veranderd in het culturele veld waar we over berichten? Hoe reageert het publiek vandaag? En welke uitdagingen dienen zich dus aan voor content-makers als cultuurmagazines? Tom Ruette (Kunstenpunt), Olivier Braet (SMIT VUB) en Evelyne Coussens (Publiq) presenteren en bespreken de meest opvallende tendensen die ze waarnemen. Natalie Braine (FOLIO) modereert, met ruimte voor vragen vanuit de zaal.


2. Uitwisseling: samenwerking met bibs en cultuurhuizen (DELEN)

Wat is er tussen cultuurmagazines, bibliotheken en cultuurhuizen méér mogelijk dan ‘stilletjes in de rekken liggen’? Alle drie bieden ze beschouwing en informatie aan: hoe kunnen ze elkaar daarin nog meer versterken, voor elk hun publiek? In een open kring met magazinemakers, bibliothecarissen en medewerkers van cultuurhuizen stemmen we onze noden, verwachtingen en good practices op elkaar af. Wie weet komen er wel nieuwe ideeën of zelfs samenwerkingen uit?


3. Workshop: een Instagramfilmpje maken als content-promo (DOEN)

Hoe nieuwe (online) publieken toeleiden naar je beste artikels? Louter een link delen op Facebook of Twitter is zo 2015! In deze workshop geeft Claïs Lemmens (B.O.X, Gonzo (circus), Folio) je een crash course ‘Instagram Reels’: hoe ontwikkel je met je smartphone een kort filmpje om mensen te verlekkeren voor één van je recente topartikels? Je krijgt niet enkel context, tips en tricks over Instagram, maar probeert het ook gewoon eens uit. Als je al niet met een filmpje onder de arm buiten stapt, dan zal het in elk geval niet meer veraf zijn.


Blok 2 (16.30 uur - 18 uur)


4. Paneldiscussie: ontwikkelingen in medialand (DENKEN)

Het juiste evenwicht tussen print en online is al jaren een hersenbreker. Niet alleen voor nichemagazines, ook voor media met iets grotere budgetten. Terwijl reguliere week- en maandbladen steeds meer inzetten op online content, koos nieuwssite Apache de omgekeerde weg en brengt het nu ook een printmagazine uit. Wat zijn hun inhoudelijke en commerciële overwegingen? Karl van den Broeck (Apache, ex-Knack), Pieter Elshout (De Groene Amsterdammer) en Marc Dupain (WeMedia) gaan in gesprek over berichtgeving vandaag. Carlo Van Baelen (FOLIO) modereert.


5. Uitwisseling: redactieprocessen van binnenuit (DELEN)

Zoals er 100 mogelijke cultuurtijdschriften of online magazines te bedenken vallen, zijn er ook 100 manieren om je als redactie te organiseren en ze elke keer weer klaar te stomen. Hoe loopt dat bij jullie? Hoe doen ze het op een ander? Waar loop je tegenaan en wil je van andere redacties tips over krijgen? Samen bespreken we vraagstukken die de deelnemers zelf aanbrengen. Over verloop van vrijwilligers, auteursvergoedingen, organisatiestructuur, beeldredactie: maakt niet uit. We zijn elkaars helpdesk. Roel Daenen (FARO, Stripgids, Folio) regelt het verkeer.


6. Workshop: maak een promoplan vanuit je content (DOEN)

Communicatie blijft een pijnpunt in al onze overwerkte redacties: hoe je schatten ook bij een (ruimer) publiek krijgen? Alles begint bij je eigenlijke ‘content’, de rest komt neer op een plan. Natalie Braine (Propaganda, Folio, ex-HART) volgt dit jaar voor Folio de postgraduaatsopleiding Content Management van AP en deelt haar inzichten met individuele tijdschriften. We gebruiken je eigen magazine als casus om toe te werken naar een eigen promotiestrategie of minstens één haalbaar idee voor jouw blad. Ontdek je touchpoints, content pillars & hero content! 

 

Meld je nu aan voor de Foliodag. Geef ons ineens mee welke sessie je wil bijwonen. Wij hebben er alvast zin in!